Kort skärpedjup

Bild 1 och 3: Sony A290 +Sigma 70-300mm f/4-5,6. Bild 2: Canon 70d +Canon EF 50mm f/1,4 USM
 
En sak som dessa tre bilder har gemensamt är att alla är fotade med väldigt kort skärpedjup, dvs. stor bländare. Bländaren är den öppning som släpper in ljuset i kameran, och bländartalet reglerar hur stor eller liten öppning man vill ha. Om man väljer att ha en stor öppning får kameran mer ljus vilket betyder att fotot blir ljusare och allt blir inte lika skarpt; skärpedjupet blir kortare. 
 
På bilderna ovan ser man huvudmotiven väldigt tydligt, medan bakgrunden (och förgrunden) är blurrig och ur fokus. Kort skärpedjup hjälper till att framhäva motivet, vilket nog syns tydligast på bild nummer tre. Om jag istället använt en väldigt liten bländare hade bilden med största sannolikhet blivit rörig och jobbig att titta på, eftersom gruset skulle varit lika skarpt som ringarna. Tack vare att jag använde en stor bländare hjälpte förgrunden och bakgrunden istället till att rama in motivet, och bilden blev mer behaglig att titta på. 
 
Hur ställer jag in kameran då? Om du inte brukar fota på M (manuellt läge) tycker jag att det är en bra idé att ställa in kameran på Av (A på Nikon). Detta är ett halvmanuellt läge där kameran själv ställer in lämplig slutartid (och ev. ISO), men du ställer själv in bländaren. När du sedan har bestämt dig för att du vill ha en bild med kort skärpedjup (stor bländare) ska du ställa in ett lämpligt bländartal. För att få så kort skärpedjup som möjligt ska du ställa in så lågt bländartal som möjligt. 
 
På bild 2 är bländartalet så lågt som 1,4, vilket har gjort att bakgrunden är väldigt suddig. På de andra bilderna är bländartalen 4 och 5,6, men eftersom jag zoomade in blev skärpedjupet väldigt kort ändå. Detta är bra att komma ihåg om du har ett objektiv som inte kan ha så stor bländare. Zoomar du in blir skärpedjupet kortare.
 
Jag vet att det är väldigt förvirrande med allt stort och smått, högt och lågt, utzoomat och inzoomat, men jag lovar att det är superenkelt när man väl förstår. Tyvärr finns det ingen genväg till att lära sig, utan det är ut och öva som gäller. När du väl kan det är det inte längre kameran som bestämmer hur bilden ska bli, det är DU. Låt inte kameran bestämma över dig ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0